+

هک شدن اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر facebook

هک شدن اطلاعات کاربران فیسبوک بخاطر یکی از امکانات فیسبوک...

در این نشت اطلاعات که یک رسوایی بزرگ دیگر پس از ماجرای سرقت اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک توسط کمپانی کمبریج آنالیتیکا و استفاده از آن به نفع «دونالد ترامپ» محسوب می‌شود اکانت «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک و همچنین «شریل سندبرگ» یکی از مدیران اجرایی ارشد این شبکه اجتماعی نیز در امان نماند و هکرها به آن حمله کردند.

سه «باگ»عامل سرقت اطلاعات اما این حمله سایبری در نتیجه چه نقصی بوده و فیس‌بوک تاکنون چه تلاشی برای حل مشکل کرده است؟ هر چند برخی معتقدند که زمان آغاز به کار هکرها معلوم نیست ولی احتمال می‌رود مشکل از جولای 2017 به‌دنبال تلاش فیس‌بوک برای افزایش ویژگی‌های مشخص به این شبکه اجتماعی آغاز شده باشد.

فیس‌بوک در این تاریخ برای راحتی بیشتر کاربران و همچنین افزایش امنیت حریم خصوصی آنها، این شبکه اجتماعی را به ویژگی view as و همچنین قابلیت آپلود ویدئو برای جشن‌های تولد مجهز کرد.

حال گفته می‌شود سرقت اطلاعات 50میلیون کاربر در نتیجه وجود سه باگ یا نقص امنیتی در این برنامه‌های جدید فیس‌بوک بوده است.

کمپانی فیس‌بوک ابتدا در 16 سپتامبر سال‌جاری متوجه افزایش غیرعادی میزان استفاده از ویژگی view as به‌عنوان یک شاخص افزایش امنیت حریم خصوصی شد و هرچند موضوع بسرعت علنی نشد ولی به‌دنبال زمزمه‌هایی که در گوشه و کنار شنیده می‌شد سرانجام «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک روز جمعه این حرف و حدیث‌ها را تأیید کرد.

این نقص به هکرها اجازه می‌دهد تا کلیدهای دیجیتال را که به کاربر اجازه می‌دهد به اکانت خود دسترسی داشته باشد به سرقت ببرند و به این ترتیب مجرمان سایبری براحتی می‌توانند وارد اکانت شخص شوند و همه اطلاعات وی را در اختیار داشته باشند.

اما کارکرد اصلی قابلیت view as چیست؟

 View As درواقع به‌عنوان ابزاری برای افزایش کنترل حریم خصوصی توسط کاربر به فیس‌بوک اضافه شده بود ولی وجود یک باگ باعث شد تا این ویژگی کاملاً برعکس عمل کرده و حریم خصوصی کاربران نقض شود.

درواقع این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا به پروفایل دوستان خود دسترسی داشته باشند ولی با این باگ و نقص امنیتی، عکس‌ها و سایر مطالب خصوصی کاربران برای هکرها قابل‌مشاهده می‌شود.

درواقع هکرها و مجرمان سایبری با استفاده از این ویژگی فیس‌بوک نه تنها به اطلاعات کاربر دسترسی پیدا می‌کنند بلکه حتی توانایی کنترل این حساب‌ها را نیز در دست می‌گیرند.

ازسوی دیگر باید گفت که بواسطه این آسیب پذیری، هکرها به اپلیکیشن‌هایی همچون اینستاگرام، اسپاتیفای و هزاران سایت دیگری که کاربر از طریق اکانت فیس بوک خود به آن مراجعه داشته است نیز دسترسی پیدا کردند که خود می‌تواند دامنه این هک را گسترده‌تر کند.


سوءاستفاده فیس‌بوک از دیتای خصوصی کاربران و فروش تجاری آن به شرکا، سوءاستفاده روسیه از شبکه فیس‌بوک برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ مهم‌ترین دلایل فاصله گرفته کاربران آمریکایی از فیس‌بوک محسوب می‌شود و حالا سانسور در این شبکه باعث شده است تا حذف اپلیکیشن از روی موبایل‌ها شدت گیرد.

پرسش‌شوندگان 18 تا 29 ساله آمریکایی اعلام کردند اپلیکیشن فیس‌بوک را از روی موبایل خود پاک‌کرده‌اند. 

در نظرسنجی انجام‌شده توسط pew مشخص شد کاربران این روزها به دلایل مختلف از فیس‌بوک فرار کرده و ترجیح می‌دهند تا اپلیکیشن این شبکه اجتماعی را از روی گوشی خود حذف کنند.

در نظرسنجی مذکور همچنین 20 درصد از کاربران 50 تا 64 ساله و تنها 12 درصد از افراد بالای 65 سال اعلام کردند فیس‌بوک را از روی موبایل خود حذف کرده‌اند.

تقریباً نیمی از پرسش‌شوندگان گفتند اپلیکیشن را در 12 ماهه اخیر پاک‌کرده و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

نکته جالب دیگر اینکه تعداد افرادی که فیس‌بوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی را از گوشی خود پاک‌کرده‌اند، بیشتر جمهوری‌خواه هستند تا دموکرات و این نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان بیشتر از قبل از شبکه‌های اجتماعی فاصله گرفته‌اند.



منبع رویکت

مطالب مرتبط با آموزش و عمومی