+

اولین داده‌های فضاپیمای پارکر در دسترس عموم قرار گرفت

مدتی است که فضاپیمای پارکر برای بررسی نحوه‌ی انتقال گرما و موج انرژی بین اتمسفر و همچنین علت شتاب ذرات پر انرژی خورشید، به تاج خورشیدی نزدیک شده و داده‌هایی جمع‌آوری کرده، که بخشی از اولین داده‌های این فضاپیما بصورت عمومی منتشر شد.



  کمی در مورد کاوشگر پارکر


زمان ورود به فضا : ۱۲ اوت ۲۰۱۸

در ابتدا نام اصلی کاوشگر پارکر، خورشیدی پلاس بود؛ نام کاوشگر خورشیدی پارکر از یوجین پارکر (Eugene Parker) اخترفیزیکدان آمریکایی گرفته شده است.

ناسا نام این ماموریت را به پاس قدرانی از او در سال ۲۰۱۷ تنها چند روز قبل از جشن تولد ۹۰ سالگی این دانشمند  به پارکر تغییر نام داد.

پارکر به‌وسیله‌ی یک سپر با قطر ۱۱.۴۳ سانتی‌متر محافظت شده که از لایه‌ی کامپوزیت کربن و نوعی اسپری با فرمول ویژه برای بازتاب امواج خورشیدی ساخته شده. این لایه، هسته‌ی فضاپیما را در برابر دمای بسیار بالای خورشید محفاظت می‌کند.

-پارکر رکورد نزدیکترین فاصله یک جسم ساخته شده توسط انسان با خورشید را ثبت کرده است
-پارکر سریع‌ترین فضاپیمایی است که تاکنون به فضا فرستاده شده است
-پارکر می‌تواند دمای درون و بیرون تاج خورشیدی را اندازه گیری کند
-پارکر به‌ ۶ میلیون کیلومتری سطح خورشید نزدیک می‌شود
-پارکر در طول ماموریت خود، ۷ بار از نیروی گرانشی سیاره‌ی زهره کمک خواهد گرفت
-پارکر علاوه بر سپر حرارتی یک سیستم خنک کننده با پنج لیتر آب تحت فشار دارد
-پارکر سه مرتبه به دور مدار خورشید چرخیده است


کاوشگر پارکرکاوشگر پارکر

پارکر برای مطالعه  میزان گرما و انرژی موجود در تاج خورشیدی و همچنین دلیل شتاب گرفتن بادهای خورشیدی ساخته شده است. داده‌های جمع‌آوری شده طی دو مدار نخست اکنون در دسترس عموم است. این بسیار جذاب است، زیرا کاوشگر خورشیدی پارکر به جایی رفته که هیچ فضاپیمایی پیش از این تاکنون نرفته است و اطلاعاتی که این کاوشگر نیز جمع‌آوری می‌کند بسیار منحصر به فرد و بی‌نظیر است. 

اختلال در جو خورشید می‌تواند سبب خروج جرم از تاج خورشیدی (انفجار بزرگ گاز یونیزه شده) و همچنین خروج شعله‌های خورشیدی که منجر به تابش می‌شوند، شود. اختلال در بادهای خورشیدی میدان مغناطیسی زمین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.



 خروج جرم از خورشید


هنگامی که جرم خارج شده از تاج خورشیدی با جو زمین ارتباط برقرار می‌کنند، سبب ایجاد جریان‌های الکتریکی می‌شود که می‌توانند به زمین برسند و به شبکه‌های برق آسیب برسانند. در عین حال، شراره‌های خورشیدی ارتباطات رادیویی را مختل می‌کنند و باعث مسمومیت پرتویی فضانوردان در فضا که توسط میدان مغناطیسی سیاره محافظت نشده‌اند، می‌شود.


این کاوشگر در ماه مهر به سطح خورشید رسید و تا ۷ سال آن‌ را از فاصله‌ی ۶ میلیون کیلومتری، مطالعه خواهد کرد. فضاپیمای پارکر ۲۷ بار به دور خورشید خواهد چرخید و در این مدت ۷ بار از نیروی گرانشی سیاره‌ی زهره کمک خواهد گرفت. کاوشگر پارکر با اندازه‌گیری‌ها و تصویربرداری‌ها، دانش ما را نسبت به لایه‌‌‌ی بالایی هلیوسفر و بادهای خورشیدی، افزایش خواهد داد.

به نقل از ایسنا 

"نور رئوفی"(Nour Raouafi) دانشمند پروژه کاوشگر خورشیدی پارکر از "آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز" در این باره گفت:

قرار دادن این اطلاعات در دسترس عموم به افراد این امکان را می‌دهد که در موفقیت مأموریت به همراه جامعه علمی نقش داشته باشند.

این داده‌ها شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط کاوشگر از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ و ۳۰ مارس ۲۰۱۹ تا ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ است. این داده‌ها شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده در طول "اوج و حضیض" است یعنی زمانی که این کاوشگر در مسیر مداری خود در نزدیکترین و دورترین حالت ممکن از خورشید قرار داشت است.

به عنوان مثال، در طول دوره اول و دوم اوج و حضیض، این فضاپیما در نزدیک‌ترین فاصله خود تا خورشید در  فاصله ۲۴.۸ میلیون کیلومتر(۱۵.۴۱ میلیون مایل) از خورشید قرار داشت و این در صورتی است که نزدیک‌ترین فاصله عطارد تا خورشید ۴۶ میلیون کیلومتر است.

پیش‌بینی می‌شود دوره‌ چهارم اوج و حضیض در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام گیرد که در آن مرحله این کاوشگر در فاصله ۱۹.۴ میلیون کیلومتری(۱۲.۰۵ میلیون مایل) از خورشید قرار خواهد گرفت و در همان حال به سرعت‌های بیش از ۱۰۹ کیلومتر در ثانیه(۶۷.۶ مایل در ثانیه) می‌رسد. سرانجام، کاوشگر خورشیدی پارکر به فاصله ۶.۴ میلیون کیلومتر(چهار میلیون مایل) از خورشید می‌رسد، در این مرحله باید مقادیر عظیمی از گرما و تابش را تحمل کند. این اتفاق در سال ۲۰۲۵ رخ خواهد داد و همانطور که از مأموریتی مانند این انتظار داریم، کاوشگر همچنان به جمع‌آوری داده‌ها ادامه می‌دهد تا اینکه به یک فلز سوخته تبدیل شود. 


منابع:

 space sciencealert ایسنا


منبع رویکت

مطالب مرتبط با نجوم و آسمان شب