+

دستگاه درمان اختلال وسواس

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دستگاهی غیرتهاجمی موسوم به "Brainsway" را برای درمان اختلال وسواس اجباری (OCD) تأیید کرد که از تحریک مغناطیسی عمیق مغز برای بهبود وسواس افراد استفاده می‌کند.



اختلال وسواس فکری و عملی یا وسواس اجباری، یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال‌طلبی، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد، همراه است. در این نوع اختلال، افکار وسواس‌گونه و اضطراب‌آور و ترس با وسواس‌های عملی همراه می‌شود. این وسواس‌های عملی کارهایی وسواس‌گونه هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس‌های فکری خود انجام می‌دهد. این کردارها، تکراری و کلیشه‌ای و تا اندازه‌ای غیرارادی هستند.

سامان غذا و داروی آمریکا در تاریخ 17 آگوست، تأییدیه خود را برای فروش سیستم تحریک مغناطیسی عمیق مغز (TMS) در قالب دستگاه Brainsway به طور ویژه برای درمان افراد مبتلا به OCD صادر کرد. مطالعات علمی حکایت از توان بالقوه روش TMS در درمان افسردگی و سردرد دارد و اکنون درمان تازه‌ای را برای بیماران مبتلا به OCD که به درمان‌های موجود پاسخ نداده‌اند، به ارمغان آورده است. این روش با استفاده از میدان مغناطیسی برای تحریک سلول‌های عصبی در مغز کار می‌کند. پیش از این نیز از این روش در سال 2008 به عنوان یک گزینه درمانی برای افسردگی شدید و در سال 2013 برای درمان درد ناشی از میگرن استفاده شده بود.


برای آزمایش این دستگاه، 100 بیمار در یک مطالعه شرکت کردند. 49 نفر از آنها با دستگاه Brainsway تحت درمان قرار گرفتند؛ در حالی که 51 نفر از آنها با استفاده از دستگاهی که کار نمی‌کرد، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از بررسی، نمره شرکت کنندگان پس از شش هفته درمان مشخص شد که 38 درصد از بیماران به دستگاه Brainsway پاسخ دادند و میزان وسواس آنها بیش از 30 درصد کاهش یافته بود. آنها همچنین هیچ گونه عوارض جانبی جدی ناشی از استفاده از این دستگاه را گزارش نکردند اما 37.5 درصد از بیماران تحت درمان با دستگاه واقعی و 35.3 درصد از بیمارانی که از دستگاه غیر کارآمد استفاده می‌کردند، ابتلا به سردرد را گزارش کردند. دیگر عوارض جانبی مانند درد فک و کشش عضلانی خفیف یا متوسط بود که به سرعت پس از قطع درمان رفع شده بودند.

به طور معمول، OCD با استفاده از دارو، روان‌درمانی یا ترکیبی از دو مورد تحت درمان قرار می‌گیرد. در بعضی موارد، برخی از بیماران برای درمان به جراحی نواحی خاصی از مغز متوسل می‌شوند. اما Brainsway یک روش درمانی امن ارائه می‌دهد که دارای مزایای فراوانی نسبت به سایر روش‌های درمان متداول است؛ زیرا این روش غیرتهاجمی است که به طور کلی عوارض جانبی کمتری دارد.


منبع:

www.iranbme.ir/Forum/Post/1738




منبع رویکت

مطالب مرتبط با آموزش و عمومی